Markenvision

Eine Vision ist ein in die Zukunft gerichteter Bestandteil vieler Markenmodelle, welcher die langfristige Entwicklungsrichtung einer Marke vorgibt. Sie soll internen wie auch externen Zielgruppen als Motivation in Bezug auf Arbeits- und Kaufverhalten dienen 1)vgl. Burmann/Halaszovich/Hemmann, 2012, S. 49. Damit übernimmt sie die Funktion als eine Art Handlungskorridor, der auf alle Bereiche anwendbar ist und markenkonformes Handeln fördert. Eine wesentliche Anforderung ist die Formulierung einer ambitionierten, aber langfristig realisierbaren Wunschvorstellung 2)vgl. Burmann/Meffert/Feddersen, 2012, S. 7; Burmann/Halaszovich/Hemmann, 2012, S. 49. Anhand dieser können Mitarbeiter auch Bereiche und Kompetenzen identifizieren, die von der Marke zunächst aus- oder aufgebaut werden müssen.

Eine Vision ist es wert nach ihr zu streben und lässt es zu an sie zu glauben. Sie inspiriert die einen und verschreckt die anderen. Sie spricht in uns das Bedürfnis danach an einen Beitrag zu leisten und etwas in dieser Welt zu bewegen, oder gar etwas zu hinterlassen, das größer ist als wir selbst – bedeutender als Geld. Berechen- und Absehbarkeit haben nichts gemein mit wahrhaftigen Visionen. Und doch sind Visionen gerade im wirtschaftlichen Kontext allzu oft einfach berechenbar, treiben niemanden an und verschwinden nach nicht allzu langer Zeit in der Bedeutungslosigkeit. Quantitative Messgrößen haben ebenso wenig in einer Vision verloren, wie Floskeln deren Inhalt ebenso ungewollt wie unverstanden bleibt.

Visionen können entstehen, gedeihen und überzeugen, aber sie können nicht erzwungen werden. Auch nicht um eine Unternehmensstrategie zu verbalisieren, um viele Mitarbeiter zu erreichen und eben diese zu motivieren. Es gilt sie aus uns herauszukitzeln, denn sie sind oft schon lange Teil unseres Seins, als Individuum und Kollektiv. Gibt die Vision ein unrealistisches Ziel vor, so kann sie auch demotivierend wirken, weshalb derartige Vorgaben aus Managementkreisen mit Vorsicht zu genießen und mit besonderer Sorgfalt zu formulieren sind 3)Burmann/Halaszovich/Hemmann, 2012, S. 49.

Auf dem VORN Blog habe ich auch einen Artikel dazu veröffentlicht, was wir von Kindern lernen können, wenn es darum geht visionär zu denken. 


  • Airbnb: 
    Belong anywhere 4)Airbnb
  • American Express:
    To be the world’s most respected service Brand. 5)Bassie/Frauenheim
  • Apple:
    To bring the best personal computing experience to students, educators, creative professionals and consumers around the world through its innovative hardware, software, and internet offerings. 6)Webb 7)Apple 8)McKinley 9)Thebalance.com
  • AT&T:
    To design and create in this decade the new global network, processes, and service platforms that maximize automation, allowing for a reallocation of human resources to more complex and productive work.  10)Thebalance.com
  • Audi:
    Vorsprung ist unser Versprechen.
    Wir begeistern durch nachhaltige, individuelle Premium-Mobilität. Basis bleiben unsere Premium-Fahrzeuge. 11)Audi
  • Amazon:
    It’s our goal to be Earth’s most customer-centric company, where customers can find and discover anything they might want to buy online. 12)Webb
  • BBC:
    To be the most creative organisation in the world. 13)BBC
  • Bild:
    Das multimediale Leitmedium Deutschlands 14)Meedia
  • BMW Group: 
    We are Number ONE.
    We inspire people on the move:
    We shape tomorrow’s individual premium mobility. 15)BMW 16)Esch
  • BSN Medical:
    BSN medical versteht sich als führendes Unternehmen in den Bereichen der Wundversorgung, der konservativen Versorgung von Gefäßerkrankungen sowie der nicht-invasiven Orthopädie.
    Basierend auf einem breiten Produktportfolio und unserer langjähriger technologischen Kompetenz haben wir das Ziel, mit unseren Produkten und Lösungen die Therapie des Patienten noch effizienter zu gestalten. 17)BSN Medical
  • Canon: 
    Canon’s Vision is Kyosei. Kyosei, a Japanese idea, means conveying “dedication to seeing all people, regardless of culture, customs, language or race, harmoniously living and working together in happiness into the future.” 18)Canon 19)Canon Report 2016
  • Chanel:
    To be the ultimate House of Luxury, defining style and creating desire, now and forever. 20) HBSChanel Blog (inoffiziell) & Angelowska
  • Coca Cola Company:
    To refresh the world in mind, body and spirit. To inspire moments of optimism and happinesss trough our brands and actions. To create value and make a difference. 21)Coca Cola Company – eigentlich als Mission veröffentlicht
  • Dove:
    Schönheit sollte eine Quelle von Selbstwertgefühl statt Angst sein sollte. Wir helfen Frauen, ihr Aussehen positiv zu bewerten, ihr Selbstbewusstsein zu stärken und ihr volles Potenzial auszuschöpfen. 22)Dove
  • ebay:
    Provide a global trading platform where practically anyone can trade practically anything. 23)Bruce/Montanez
  • Electronic Arts: 
    At Electronic Arts, we value being a generous company and community member. 24)Electronic Arts
  • Facebook:
    To give people the power to share and make the world more open and connected. 25)Bruce/Montanez 26)Webb
  • Ford:
    To democratise the automobile 27)1909 businessplans.org 28)Fiore 29)Bruce/Montanez
    We go further to make our cars better, our employees happier and our planet a better place to be.
  • Deutsche Bank: 
    Wir wollen die führende kundenorientierte globale Universalbank sein 30)Deutsche Bank
  • Google:
    To organise the world’s information and make it universally accessible and useful. 31)„Das Ziel von Google ist es, die Informationen der Welt zu organisieren und für alle zu jeder Zeit zugänglich und nutzbar zu machen.“ Google 32)Bruce/Montanez 33)Lockwood 34)Webb – hier als Mission genannt
  • Granini:
    We are the leading European fruit beverage company, creating sustainable company and category value with strong and unique brands. We inspire consumers and customers with the best of fruit for all relevant needs and occasions. Our highly motivated, performance- oriented organization is characterized by a dynamic entrepreneurial culture. 35)Granini
  • Ikea:
    To create a better everyday life for the many people. 36)IKEA
  • Instagram: 
    Capture and share the world’s moments. ((Stickybranding.com))
  • Jungheinrich: 
    Jungheinrich ist nachhaltig einer der drei weltweit führenden Dienstleister und Lösungsanbieter der Intralogistik!  37)Jungheinrich will permanently rank among the world’s three leading intralogistics service and solution providers! Jungheinrich / Deutsch: Jungheinrich
  • Kodak: 
    1880: To make photography as simple as using a pencil. 38)Stickybranding.com
  • Merck: 
    To make a difference in the lives of people globally through our innovative medicines, vaccines, and animal health products. We are committed to being the premier, research-intensive biopharmaceutical company and are dedicated to providing leading innovations and solutions for today and the future. 39)Merck
  • Microsoft:
    „A computer on every desk and in every house“ 40)Bill Gates (1975) – ArnoldManager Magazin
    To enable people and businesses throughout the world to realize their full potential. 41)Microsoft – hier in der Mission verschachtelt
  • Miele: 
    In allen relevanten Märkten die begehrteste Marke der Branche zu werden 42)Miele
  • MyTaxi
    Create everyday magic in city movement.43)MyTaxi
  • Netflix: 
    Becoming the best global entertainment distribution service
    Licensing entertainment content around the world
    Creating markets that are accessible to filmmakers
    Helping content creators around the world to find a global audience 44)TheBalance.com
  • Nike:
    To bring inspiration and innovation to every athlete in the world. If you have a body, you are an athlete. 45)Nike
  • Ogilvy:
    To be the most valued among those who most value brands 46)Kirchner / Breuer/Winter
  • Osram: 
    Light the future 47)Osram
  • Philips: 
    To make the world healthier and more sustainable through innovation. Our goal is to improve the lives of 3 billion people a year by 2025. We will be the best place to work for people who share our passion. Together we will deliver superior value for our customers and shareholders. 48)Philips 
  • SAP: 
    Help the World Run Better and Improve People’s Lives. 49)Unsere Vision ist es, die Abläufe der weltweiten Wirtschaft und das Leben von Menschen zu verbessern – SAP
    We believe that we can play a major role in optimizing business to run better and more sustainably in the future. Furthermore, we have an extraordinary opportunity to simplify business and technology to make the world run better while improving people’s lives. 50)SAP
  • Skype:
    To be the fabric of real-time communication of the web. 51)Lockwood
  • Sony:
    Become the company most known for changing the worldwide poor-quality image of Japanese products 52)1950er businessplans.org 53)Fiore 54)Bruce/Montanez
  • SpaceX: 
    Enabling people to live on other planets 55)„SpaceX designs, manufactures and launches advanced rockets and spacecraft. The company was founded in 2002 to revolutionize space technology, with the ultimate goal of enabling people to live on other planets.“ SpaceX
  • Starbucks:
    To establish Starbucks as the premier purveyor of the finest coffee in the world while maintaining our uncompromising principles while we grow 56)Panmore
  • Tesla: 
    To create the most compelling car company of the 21st century by driving the world’s transition to electric vehicles 57)Tesla 58)Panmore
  • Tui Group:
    Think travel. Think TUI 59)Tui Group, S. 5
  • Toyota: 
    Toyota will lead the way to the future of mobility, enriching lives around the world with the safest and most responsible ways of moving people. Through our commitment to quality, constant innovation and respect for the planet, we aim to exceed expectations and be rewarded with a smile. We will meet our challenging goals by engaging the talent and passion of people, who believe there is always a better way. 60)Toyota 61)Strategicmanagementinsight.com
  • Twitter:
    To give everyone the power to create and share ideas and information instantly, without barriers.
  • Unilever:
    To make sustainable living commonplace. We believe this is the best long-term way for our business to grow. 62)Panmore 63)Turner
  • Vapiano: 
    All we do, we do with love to refresh your life.
  • Vaude: 
    Engagiert für (d)eine lebenswerte Welt. 64)Vaude 
  • Volkswagen AG:
    Volkswagen Konzern soll zu einem weltweit führenden Anbieter nachhaltiger Mobilität werden. 65)2016 VW AG & Shift Magazin
    Das Profitabelste, faszinierendste und nachhaltigste Automobilunternehmen der Welt 66)2012 Geffers
  • Volvo Cars: 
    „Our vision is that by 2020 no one should be killed or seriously injured in a new Volvo car“ – Håkan Samuelsson, President and CEO, Volvo Cars 67)Volvo Cars

Our vision is to be the world’s most progressive and desired premium car brand. And we believe our global success will be driven by making life less complicated for people, while strengthening our commitment to safety, quality and the environment. 68)Volvo Cars

  • Volvo Group (Trucks)
    To be the most desired and successful transport solution provider in the world. 69)Volvo Group [Trucks]
  • Walmart:
    To be the best retailer in the hearts and minds of consumers and employees 70)Panmore
  • Wikipedia: 
    Imagine a world in which every single person is given free access to the sum of all human knowledge. 71)Stickybranding 72)Wikipedia

Alle hier aufgelisteten Informationen sind öffentlich zugänglichen Quellen entnommen.

 

Quellen   [ + ]